RPG står för ”role-playing game”, och termen har sitt ursprung i de ”analoga” RPG-spel som fanns före tv-spelens tid, det vill säga brädspel som Dungeons & Dragons. Faktum är att ett RPG-spel i grunden är ett RPG-brädspel i digital form: tv-spelen i RPG-genren använder sig i stor utsträckning av samma spelregler, samma terminologi och samma miljöer som brädspelen. Andra tydliga likheter mellan brädspel och tv-spel i RPG-genren är en detaljerad och omfattande berättelse som styr spelet och driver det framåt, stor komplexitet och spelkaraktärer som växer och utvecklas (både personlighetsmässigt och rent spelmässigt). Den stora skillnaden är självklart att tv-spelen faktiskt visualiserar det som spelledaren endast berättar i brädspelen, och självklart styr tv-spelen handlingen helt på egen hand.
Grunden i berättelsen inom de flesta RPG-spel är att spelaren tar kontroll över spelets huvudkaraktär, som under spelets gång samlar ihop ett så kallat ”party”, det vill säga ett följe, av andra spelbara karaktärer. Genom att slutföra sidouppdrag och besegra monster i spelet blir dessa karaktärer starkare i takt med att man tar sig framåt genom spelets ”main story” eller ”main quest”, det vill säga spelets handling.
Strider med fiender i RPG-spel är mer eller mindre helt baserade på genrens brädspelsföregångare. De är turbaserade, vilket betyder att varje karaktär (och varje fiende) har sin tur på sig att välja en handling att utföra. Handlingen kan vara allt från att attackera en fiende med sitt vapen eller en magisk trollformel till att dricka en trolldryck för att återställa lite av sitt liv. Under striden ser man många av de termer som brädspelen och tv-spelen har gemensamt, som HP (health points eller hit points) och MP (magic points eller mana points).
En av de mest populära spelserierna inom RPG-genren är Final Fantasy. Det första spelet i serien släpptes år 1987 och skapades av Hironobu Sakaguchi. Framgången med det första spelet ledde till en mängd uppföljare (det finns numera 15 spel bara i den huvudsakliga serien) såväl som en uppsjö spinoffer inom andra genrer, som taktisk RPG, action-RPG och MMORPG.
Något som alla dessa spel har gemensamt, förutom deras genre, är att de är långa. RPG-spelens spelmekanik, som går ut på att uppgradera sina karaktärer och vapen, i kombination med den långa och ofta komplicerade historien som spelet följer, gör att spelare ofta lägger hundratals timmar på dessa spel. Några nämnvärda exempel är Final Fantasy XII, som har en main story på 60 timmar och en ungefärlig totaltid på 170 timmar (för att spela ut spelet till 100 procent), Xenoblade Chronicles, med en main story på 68 timmar och en totaltid på 167 timmar, och Disgaea, med en main story på 47 timmar och en totaltid på 467 timmar (eller mer). Det innebär med andra ord många timmar som man kommer att sista i soffan framför tv:n med en spelkontroll i handen, så det är viktigt att man har en riktigt skön soffa om man är ett fan av RPG-spel. Du hittar ett stort utbud av soffor på Furniturebox.se, så att du kan hitta en soffa som passar just dig.