Aktuellt datum och tid: 2012-05-23 00:29
Chippa Wii? Handla Wii Chip hos Rejoy.se: Wode Jukebox | Wiikey Fusion | Sunkey Lite | Drivekey | Wiikey 2 | CycloWiz | WiiD Chip | Wiikey Original
Chippa DS? Handla DS Chip hos Rejoy.se: Cyclops iEvolution | R4DS | R4i Gold | Cyclo Evolution | M3 DS Real | M3 DS Real Perfect Bundle | R4 Revolution

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
lorebf
 Inläggsrubrik:Val 2010
InläggPostat: 2010-09-20 18:40 
Användarvisningsbild
Moderator

Ok... nu vann (kanske) alliansen.. beror på SD

Men en sak jag inte kan förstå är varför reinfeldt blir statsminister om socialdemokraterna är störst? Borde inte rimligtvis mona bli statsminister??

Synd att det gick så dåligt för Piratpartiet..... det hade verkligen varit bra o ha dem i riksdagen...

JenkaMan
 Inläggsrubrik:Re: Val 2010
InläggPostat: 2010-09-20 20:16 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Piratpartiet är ju bara ett enfrågeparti, har för mig att vänstern också har samma tankar ang ipred.

lorebf
InläggPostat: 2010-09-20 21:03 
Användarvisningsbild
Moderator

hellre piratpartiet än SD iaf :)

Det hade definitivt inte blivit så mycket tjafs om saker om PP hade kommit in...

JenkaMan
InläggPostat: 2010-09-20 21:51 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Jo det stämmer bra ;)
Nej, ipred är vänligare än invandringen tydligen :)

lorebf
InläggPostat: 2010-09-23 11:29 
Användarvisningsbild
Moderator

Nu får vi hoppas på omval... Alla ni som röstade på moderaterna, kanske ska tänka om nu?
Det finns massor av listor om moderaterna på nätet... Om vi ska kolla på tex SD's historia så kan vi ju även sätta moteraterna mot väggen...
Detta är ett klipp från http://fortfarandesamma.se/mer-information/

2006-2009:

• Ja till sänkt A-kassa

• Ja till sänkt sjukersättning

• Ja till höjda fackavgifter

• Ja till åtstramningar i sjukkassan – människor tvingas ut i arbete trots svår sjukdom

• Nej till vård för papperslösa flyktingar

• Ja till skattesänkningar för rika

• Ja till FRA-lagen

• Ja till högre bonusar för chefer inom statlig verksamhet

• Ja till IPRED lagen

• Nej till gröna jobb.

• Nej till sex timmars arbetsdag.

• Nej till upprustning av offentliga sektorn

Och detta är bara för den senaste mandatperioden... Vad har de gjort tidigare?
nej till avskaffandet av dödsstraff, nej till åtta timmars arbetsdag, nej till kvinnlig rösträtt..

Läs mer på länken jag skrev ovan för mer info :)

Rösta på vad ni vill, men rösta inte på alliansen...

JenkaMan
InläggPostat: 2010-09-23 22:51 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Om det blir omval kommer SD få ännu mer mandat....

sdro
InläggPostat: 2010-09-23 23:30 
Användarvisningsbild
Moderator

lorebf skrev:
Nu får vi hoppas på omval... Alla ni som röstade på moderaterna, kanske ska tänka om nu?
Det finns massor av listor om moderaterna på nätet... Om vi ska kolla på tex SD's historia så kan vi ju även sätta moteraterna mot väggen...
Detta är ett klipp från http://fortfarandesamma.se/mer-information/

2006-2009:

• Ja till sänkt A-kassa

• Ja till sänkt sjukersättning

• Ja till höjda fackavgifter

• Ja till åtstramningar i sjukkassan – människor tvingas ut i arbete trots svår sjukdom

• Nej till vård för papperslösa flyktingar

• Ja till skattesänkningar för rika

• Ja till FRA-lagen

• Ja till högre bonusar för chefer inom statlig verksamhet

• Ja till IPRED lagen

• Nej till gröna jobb.

• Nej till sex timmars arbetsdag.

• Nej till upprustning av offentliga sektorn

Och detta är bara för den senaste mandatperioden... Vad har de gjort tidigare?
nej till avskaffandet av dödsstraff, nej till åtta timmars arbetsdag, nej till kvinnlig rösträtt..

Läs mer på länken jag skrev ovan för mer info :)

Rösta på vad ni vill, men rösta inte på alliansen...

Hahaha, vilken smörja. Man kan göra en minst lika lång lista över vänsterblocket, som även toppas av kommunisterna som grädda på moset =)

Jag röstade på alliansen bland annat för att jag vill behålla mer pengar när jag sliter hårt på jobbet och inte skatta bort allt. Det är därför en fördel enligt mitt tänkande att bli hårdare mot de som är sjukskrivna och får pengar från staten trots att de kan arbeta.
Det finns faktiskt rätt många som skulle kunna bidra till samhället på något sätt i stället för att bara ligga på sofflocket. Att vissa blir utförsäkrade som verkligen inte kan arbeta är dock fel och just de fallen måste ses över. Ett nytt system att arbeta efter är givetvis inte hundraprocentigt från dag ett.

Skattesänkningar för de rika? Snarare skattesänkningar till de som arbetar, samt slopande av fastighetsskatten vilket hjälper medelinkomsttagare att kunna flytta till ett hus. Det är småpengar för de "rika"

Fackavgifterna har inte höjts men a-kasse avgiften har det eftersom systemet, som alla andra försäkringar, skall kunna täcka sina utgifter. Det borde ändå bli plus i kassan med jobbavdraget.

Ja till ipred var väl inte bara borgarna som ville ha? Någonting blev de tvungna att göra men det blev en variant av lagtext som väl inte har fällt någon (än i alla fall). Bara för att du och jag vill ta hem våra tv-serier över internet kan ju inte landet Sverige avsäga sig allt ansvar mot resten av världen? Tror du att vi skulle blivit en uttalat anarkistisk fristad för piratkopierare om de röda regerat? Lösningen kommer sakta men säkert med smidiga lösningar som spotify och dess efterföljare.

Nog om detta, tro inte allt du läser utan fundera lite över frågorna innan du copy/pastear in en korkad lista. Det finns argument och motargument mot allt.

No offence =)

Datorer: Numera endast äpplen

JenkaMan
InläggPostat: 2010-09-24 00:21 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Jag är så kluven till om det ska vara högre skatt till de rikaste eller inte, känns ju rättvist då de har lyckats i livet och såklart ska få njuta av det själva, men samtidigt känns det ju som att de borde kunna dela med sig mer :/ svårt det där med politik...

lorebf
InläggPostat: 2010-09-24 02:45 
Användarvisningsbild
Moderator

Det största problemet med alliansen som jag ser det är att de säljer ut företag... det finns vissa företag som måste vara statliga för att det ska funka... tex bilprovningen och apoteket..
Dessa företag blir problematiska om vinstintresse kommer med i bilden...

Syftet med listan är att man inte ska kasta sten i glashus vad det gäller SD...
Vänsterpartiet är ju nästan kommunister, men sossarna har jag faktiskt inte hittat nån liknande lista på... du är välkommen att visa om du hittar en :)

Jag tycker man ska tänka på alla andra oxå... självklart ska ingen frisk gå hemma med sjuklön... men här gäller lite som med brottslingar... hellre fria än fälla...

Jag tjänar under tusen per månad med alliansen... men då har jag ganska bra lön...

sdro
InläggPostat: 2010-09-24 18:55 
Användarvisningsbild
Moderator

"Jag tjänar under tusen per månad med alliansen... men då har jag ganska bra lön..."

Tjejen 'tjänar' också typ en tusing rent i månaden på alliansen, men då har hon en ganska kass lön, så det märks klart tydligare för låginkomsttagarna..

Datorer: Numera endast äpplen

lorebf
InläggPostat: 2010-09-25 13:35 
Användarvisningsbild
Moderator

Ok... nu måste jag omvärdera vissa saker.... enligt jobbskatteavdrag.se så tjänar jag drygt 1500kr på alliansen... Men jag skulle inte vilja säga till min son om tjugo år att jag var med o röstade fram en regering som anser att det är ren lättja att folk inte har jobb... Att tvinga en döende person att gå till soc, samtidigt som de rika skaffar sig billig hemhjälp..

Mr Reinfeldt har aldrig tagit ut en karensdag i hela sitt liv, och har aldrig varit så sjuk så han vart sängliggandes, så hur skulle han kunna förstå hur det är o vara sjuk? De hade en gång sagt till en svårt sjuk person, som inte kom upp ur sängen, att denna skulle jobba sängliggandes....

två frågor dyker då direkt upp... Vad finns det för jobb som man kan ligga ner konstant? Och vem f*n anställer en person som inte kan ens sitta upp?

Alliansens politik är väldigt egoistisk... Sparka på dem som ligger ner samtidigt som man som frisk o arbetande får mer.... Ok... en sak är rätt.. det ska löna sig att arbeta... Men inte på bekostnad av ens samvete...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]