Introduktion
Wode Jukebox är det allra senaste inom chippning för Nintendo Wii. Den gör det möjligt att läsabackups direkt från USBhårddisk eller USBminne. Den gör det även möjligt att läsa brända spel från DVDläsaren på Wii't
Innehåll i paketet
Wode stativet Wode Drivechip 2xflatkablar 1xströmkabel till DVDspelaren Klistermärken för att skydda Drivechippet.
Design
Det är ganska fin form på Wode, men den matta vita färgen passar inte riktigt in på den blanka vita färgen på Wii't. Detta syns inte på bilderna, men om man vill att det ska vara snyggt så kan detta störa lite. Sedan så lämnar passformen en hel del att önska, då det känns som att wii't kan tippa åt sidan. Men det medföljande kardborrebandet gör så att wii't inte ramlar omkull. Man kan även använda tallriken från orginalstativet till Wode så att risken att den trillar omkull minimeras.
Installation
Man skruvar isär wii't och installerar ett drivechip mellan DVDläsaren och moderkortet. Det är en ganska enkel installation som är lätt att både koppla in och koppla ur, men det krävs att man läser instruktionerna noga så man inte kopplar något fel. Man ska inte ha bråttom i något av stegen för att allt ska passa ihop så bra som möjligt. Det svåra är att få flatkabeln att komma ut ur wii't på ett bra sätt. Man måste nämligen koppla ihop drivechippet med stativet via en flatkabel. Man var även tvungen att skruva isär stativet för att få flatkabeln att ligga på ett bra sätt. Men detta var en enkel procedur. Wode Jukebox får sin ström från USBportarna på wii't. Den beskrivning jag hade visade att det bara var en USBsladd, men min hade två. Det krävs även ett SDkort för att uppdatera firmwaren i Wode till den senaste versionen. Att uppgradera firmwaren tog en mindre evighet. Jag satt först o väntade på att få testa min Wode Jukebox, men fick sedan ge upp och gå o göra något annat medan den uppgraderade.
Features
Wode gör det möjligt att spela både Wii och GameCubespel direkt från valfri USB lagringsmedia. Den läser de flesta formaten som spelen kan komma i. Bland annat .ISO, .gc och .WBFS. Det är även möjligt att läsa brända spel i 3x läshastigheten (normalt är 6x)
Prestanda
Jag har inte stött på några begränsningar mer än att den verkade ha vissa problem med min externa hårddisk på 1TB. Den ville inte alls hitta mina ISOfiler på den externa hårddisken, men det var nog bara ett tillfälligt fel eftersom det fungerade nästa gång jag testade.
Slutsats
Jag är helnöjd med Wode Jukebox, och den har fungerat med alla spel jag testat. Det enda som är lite jobbigt är den lilla joysticken man väljer spel med eftersom Knoppen har en tendens att åka bort om man inte är försiktig.
Ett stort Tack till Rejoyhttp://www.rejoy.se , som har donerat detta recensionsexemplar till Wiiforumet!