Aktuellt datum och tid: 2012-05-22 06:17
Chippa Wii? Handla Wii Chip hos Rejoy.se: Wode Jukebox | Wiikey Fusion | Sunkey Lite | Drivekey | Wiikey 2 | CycloWiz | WiiD Chip | Wiikey Original
Chippa DS? Handla DS Chip hos Rejoy.se: Cyclops iEvolution | R4DS | R4i Gold | Cyclo Evolution | M3 DS Real | M3 DS Real Perfect Bundle | R4 Revolution

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
lorebf
 Inläggsrubrik:"laga" din bärbara dator
InläggPostat: 2011-05-26 08:34 
Användarvisningsbild
Moderator

Jag har stött på flera datorer som beter sig lite skumt.. stänger av sig och är svåra att få igång.
Det är ofta ett värmeproblem.. och nu har jag fixat tre datorer genom att skruva isär dem, ta bort damm och sedan ny kylpasta på.

Samtliga datorer blir nästan helt tysta pga att fläktarna knappt behöver gå längre :)

här är lite bilder på den senaste datorn. Det är såhär de blir om man har dem i soffan eller sängen :)

Tänk på o göra det ordentligt... Byt ut den gamla kylpastan till något dyrare. I detta fallet var det nån vit kylpasta.
Jag satte ArticSilver, men det finns andra som är lika bra.
Rengör alltid ordentligt med spritservetter (finns på apoteket. Dessa används primärt för att tvätta huden innan man ger en spruta till patienten)

En av datorerna hade inte alls detta bekymret. Det var kylningen, men i det fallet så hade tillverkarna "glömt" o applicera kylpasta :)

(ser att bilderna hamnade i oordning.. men ni förstår säkert ändå ;) )

Bilagor:
Filkommentar: Detta är en bild på den gamla kylpastan. Jag bytte ut den till artic silver. (glömde fota innan jag satte ihop allt)
P1010190.JPG
P1010190.JPG [ 853.48 KiB | Visad 602 gånger ]
Filkommentar: Fläkten är nu borta, och här ser man tydligt problemet. Datorn har fått för sig att den är en dammsugare :)
P1010188.JPG
P1010188.JPG [ 834.38 KiB | Visad 602 gånger ]
Filkommentar: Närbild på fläkten
P1010186.JPG
P1010186.JPG [ 848.96 KiB | Visad 602 gånger ]
Filkommentar: Luckan öppnad. Det är numera väldigt lätt att komma åt kylflänsarna i datorn.
P1010185.JPG
P1010185.JPG [ 846.69 KiB | Visad 602 gånger ]

vorteX
 Inläggsrubrik:Re: "laga" din bärbara dator
InläggPostat: 2011-05-26 16:16 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Ser ut som en Acer Extensa någonting, stämmer det? :P

I alla fall är det inte alla bärbara datorer som är så lätta att öppna, även om tillverkarna blivit bättre på det(vissa har dock bara RAM/hårddisk-luckor).

Sen så har vissa datorer kylningsproblem även fast man byter kylpasta och rensar ut damm, ex. en Fujitsu Siemens Xi någonting jag har här hemma som brännde sönder två grafikkort på grund av den dåliga kylningen. Då fläktuttaget pajjade så lödde en kompis på fläkten på USB-strömmen istället, låter en hel del men den fungerar helt okej nu.

Sony: PS2(120GB HD + LAN)
Grundig Vision 4 42" FullHD | JVC TH-SW9

lorebf
InläggPostat: 2011-05-26 20:28 
Användarvisningsbild
Moderator

Det stämmer bra det :)
båda datorerna jag fixade var acer.. den tredje var en compaq.. den var mycket krångligare.. den fick jag plocka isär ALLT innan jag hittade sista fläkten :P

vorteX
InläggPostat: 2011-05-27 12:21 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

lorebf skrev:
Det stämmer bra det :)
båda datorerna jag fixade var acer.. den tredje var en compaq.. den var mycket krångligare.. den fick jag plocka isär ALLT innan jag hittade sista fläkten :P

Tror jag hade öppnade en liknande en gång, första steget för att öppna den var att ta bort tangentbordet och skärmen :)

...Sen blev det så komplicerat med alla skruvar att jag lyckades skruva igenom plasten på två ställen, men så kan det gå :P

Sony: PS2(120GB HD + LAN)
Grundig Vision 4 42" FullHD | JVC TH-SW9

lorebf
InläggPostat: 2011-05-27 13:21 
Användarvisningsbild
Moderator

Det verkar vara ett återkommande problem för all elektronik numera... Tillverkarna försöker få ner datorerna i storlek, och glömmer helt bort kylningen..
(samtliga bärbara datorer, xbox360, ps3)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]