Aktuellt datum och tid: 2012-05-19 18:02
Chippa Wii? Handla Wii Chip hos Rejoy.se: Wode Jukebox | Wiikey Fusion | Sunkey Lite | Drivekey | Wiikey 2 | CycloWiz | WiiD Chip | Wiikey Original
Chippa DS? Handla DS Chip hos Rejoy.se: Cyclops iEvolution | R4DS | R4i Gold | Cyclo Evolution | M3 DS Real | M3 DS Real Perfect Bundle | R4 Revolution

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
lorebf
 Inläggsrubrik:Kassettavgift
InläggPostat: 2010-07-21 13:11 
Användarvisningsbild
Moderator

Hört talas om den? Det är en avgift som betalas på all inspelningsbar media (tex cd/dvd skivor mm.) till några skurkar(copyswede) som sedan delar ut bytet till sina kumpaner (kända musiker).

Hur mycket pengar varje musiker får beror på hur många ggr musikerns musik spelas i radio och andra platser (tex krogen osv)
Detta betyder att en liten musiker, eller en som inte är med i STIM (några andra skurkar jag kan berätta mer om ifall någon skulle vara intresserad) INTE får ta del av dessa pengar.

Den heter kassettavgift därför att det var en skatt på kassettband... De modifierade lagen till att gälla cd och dvdskivor, men bytte inte namnet.

Det spelar absolut ingen roll vad man använder skivan till... De räknar med att det du använder den till är att piratkopiera musik som du sedan använder i bilen eller ger bort..

Så vad kostar kalaset? Hur mycket per skiva stjäl egentligen copyswede från svenskarna?
CD-R skiva upp till 900 MB 0,60 kr
CD-RW skiva upp till 900 MB 0,95 kr
DVD-R/+R skiva på 4,7GB 2,65 kr
DVD-RW/+RW skiva på 4,7GB 4,25 kr
DVD-RAM skiva på 4,7GB 4,25 kr
DVD-R/+R Double Layer-skiva på 8,5GB 4,80 kr

Dessa priser är de senaste från copyswede's hemsida... Det låter inte så mycket, men 2007 så uppgick hela bytet till 200,000,000kr.

Tänk på det nästa gång ni handlar tomma skivor (i sverige)...
(denna organisation finns även i andra länder.. i Danmark heter de tex CopyDan)

Piratpartiet vill helt slopa kassettavgiften... Rösta pirat iår :)
http://www.piratpartiet.se/kassettavgiften

vorteX
 Inläggsrubrik:Re: Kassettavgift
InläggPostat: 2010-07-21 15:34 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

De vill ju också ha kasettavgift på mobiltelefoners minnen nu också, men det antar jag att du redan visste ;)

Sony: PS2(120GB HD + LAN)
Grundig Vision 4 42" FullHD | JVC TH-SW9

sdro
InläggPostat: 2010-07-21 22:23 
Användarvisningsbild
Moderator

Det roligaste är ju att om man är artist som ska försöka slå sig in på marknaden så måste man betala pengar till sina konkurrenter när man vill bränna ner några demo-spår på en cd-r och skicka till musikbolagen. Dessutom så var det lagligt att banda in från radion eller en cd till kassettband, men det är väl inte lagligt att kopiera en cd man nyss köpt och ge till en kompis? Så en kassettavgift borde göra det lagligt att kopiera om den skall finnas, eller?

Datorer: Numera endast äpplen

lorebf
InläggPostat: 2010-07-24 20:04 
Användarvisningsbild
Moderator

De har väl märkt att folk inte köper så mkt cdskivor längre och måste hitta en ny branch...
Lite svårt att sätta en kassettavgift på telefonminnen då tex min telefon bara har runt 50mb internminne... sedan köper man ju bara ett stort microSD till den :)

Fast de tänker väl börja beskatta ALLA slags minnen o hårddiskar.... Man blir tvungen o beställa allt från utlandet...

Det roliga är att i senaste P3 Tankesmedjan(mkt bra program) så pratade de om just detta strax efter att jag skrivit detta inlägg :)..
Då sade de att de skulle starta ett företag som håller liv i döende och utdöda brancher... tex ismakarna... sedan kylskåpens och frysarnas (egentillverkning av isbitar) intåg så har ismakarna fått det mycket svårare att existera...

Jag har ett till förslag... De som tänder gaslyktorna på stan... sedan elens intåg så fullkomligt utrotades denna stolta yrkeskår! Nu tycker jag vi sätter en extra skatt på el och lampor....

Det enda rätta är ju att sätta en rejäl skatt på kylar o frysar...

Nu när jag kollar efter så höjs priset på en DVDskiva rätt rejält.. de har ju legat nere på 4-6kr/skiva..

vorteX
InläggPostat: 2010-07-24 21:03 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Min mobil har 32GB internminne så det skulle bli en(förhållandevis) ganska stor avgift, gissar jag på. Dock så ska de sätta avgift på både hårddiskar och flashminnen vad jag förstår, så antagligen blir det billigare att köpa hårddiskar utomlands.

Själv tycker jag att de kan lägga ner nu, det känns faktiskt lite förlegat att ta ut avgift för att man *eventuellt* ska använda CD/DVD skivan(och snart hårddiskar/flashminnen) till att lagra musik på.

Sony: PS2(120GB HD + LAN)
Grundig Vision 4 42" FullHD | JVC TH-SW9

Roine83
InläggPostat: 2010-07-24 22:39 
Pipande Mus

Ha köper mina DVD-R skivor från tyskland för ca 2 kr st. I Svergie är enbart skatten på skivorna 2,65 kr. Mycket roligt att pengarna de får in på avgiften bara går till musikindustrin. Har inte en enda bränd dvd skiva med musik. Däremot tusentals med filmer och spel. Också roligt att man ska betala pengar till musikindustrin när man säkerhetskopierar datorns hårddisk.

tetz
InläggPostat: 2010-07-27 12:56 
Mr. Miyagi

Blir väl så småningom "tobaksskatt" på detta så att en DVD-R kommer att hamna på 229:-/st ;)

lorebf
InläggPostat: 2010-07-27 13:41 
Användarvisningsbild
Moderator

Det konstiga i alltihopa är ändå att skatten gäller DVDskivor...
Hur många har bränt ut en musikDVD o tagit med sig till bilen? någon? ingen alls? Varför inte?

För att det går inte! de flesta spelare som finns i bilar tar helt enkelt inte DVDskivor... finns såklart undantag... alla dessa dvdspelare som går att köpa till bilarna tar såklart dvdskivor... men hur många har en sådan?

Jag hoppas att någon på copyswede kommer in hit till forumet o förklarar på begriplig svenska varför skatten gäller DVDskivor...
(vi lovar att försöka att inte såga den personen vid fotknölarna :) )
Och han får även gärna berätta varför det överhuvudtaget finns en kassettavgift... varför inte branchen helt enkelt får klara sig själv?

Det vore som att tex Saab ska få en summa pengar för varje Volvobil som säljs.. en slags bilavgift... Så att ingen går i konkurs...

Eller varför inte tvingas betala en mekanikeravgift varje gång du gör nå't själv på din bil som en mekaniker borde gjort (ex. byta olja, glödlampor, däck osv.) så att de inte förlorar några pengar på att folk fixar själva...
Samma sak med målning och tapetsering... fy på dig om du piratkopierar målarnas kunskaper!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]