*OBS! Den här tråden innehåller endast mina åsikter.
Det är Psp och Ds som jämförs, inte Ds Lite och Psp Slim*
Här har vi ännu en "fair" jämförelse mellan de två konkurrerande handhållna formaten. Som i förra testet kommer även det här testet ha med följande delar med några förändringar:
1. Grafik och Prestanda
2. Funktioner
3. Kontroll
4. Utseende och Packning
5. Homebrew/Piratspel
5. Spel
6. Problem
Grafik och Prestanda
DS: Två ARM processorer, en ARM946E-S CPU och en ARM7TDMI co-processor. Ett typiskt DS spel ser ut såhär:
PSP: Pspn använder en 333 MHz MIPS R4000 (32-bit) CPU.
Ett typiskt psp spel ser ut såhär:
Åsikt: Grafiken är klart mycket bättre på PSP.
Faktumet att spel på Ds använder 2d sprites i 3d spel visar också att Ds inte alls har lika bra CPU som PSP.
Vinnare: PSP
Funktioner:
DS: Analog klocka, Kalender, Kompatibel med GBA spel, Pictochat, DS download play, Touch screen, hörlursutag.
PSP: Uppdaterbar Firmware, usb port, kamera (köps separat), foto viewer, musik spelare, video uppspelning, internet browsing, internet radio, remote play, Locationfree player, möjlighet att byta tema, spelar UMD film, Ps1 spel kan laddas ner till konsolen via ett Ps3.
Åsikt: PSP är en multimedia maskin. DS är det inte.
Ds har knappt några funktioner alls jämfört med PSP och de funktioner den har kunde varit coola, men är tyvär inte det.
Kolla bara på Pictochat. Riktigt coolt chat program som finns inbyggd i konsolen. Problemet? Det är inte online! Det betyder att du i princip måste sitta med dina vänner för att kunna chatta med dom. Dubbel V Te F. En annan grej jag gärna skulle viljat sätt var färger. Man kan nämligen bara skriva/rita i svart! För att summera så har vi en no-contest här, Psp vinner med hästlängder.
Kontroll
DS: GB, GBC, GBA, GBM, GBA: SP, Gameboy överallt!
Nintendo kände nog att det äntligen var dags att komma på något nytt än bara d-pad + a button + b button. Något innovativt.
Nog lyckades de nog alltid. Nintendo DS har sålt många milljoner och har intresserat folk som normalt sätt inte gillar tv-spel.
Ds påminer om multi screen Game & Watch spelen. Med andra ord har den två skärmar, en övre och en undre. Den undre skärmen har en så kallad "touch screen" som gör det möjligt att rubba, dra och tappa grejer på skämen. Det enda problemet är att inte alla spel fungerar med touch screenen, men det gör oftast inget.
PSP: Sony fortsätter med att använda sitt gammla kontrol schemma.
Det nya är den analoga spaken, som jag har blandade känslor om.
För vissa spel fungerar det, men för spel man behöver handla snabbt på såsom racing spel känns den helt oanvändbar. Jag föredrar styrkorset.
Åsikt: PSPns kontroll fungerar bra, men inte mer än så.
Nintendo visar ännu en gång att de är ett mycket innovativt företag.
Vinnare: DS
Utseende och Packning
DS: Ds är formad som en PDA med uppfällbar skärm.
Den är rätt snygg men tung, detta fixades dock när Nintendo släppte DS Lite. Ett paket innehåller:
Nintendo DS basenhet
Nintendo DS laddare
Två stylus i matchande färg
PSP: PSPn har en otroligt stor och klar skärm, perfekt för att kolla på film med. Den är svart och riktigt snygg men blir lätt fettig.
Det finns fyra sorters PSP paket:
"Core Pack" innehöll spelkonsolen, ett batteri och en AC-adapter.
"Value Pack" innehöll allt som finns med i Core Pack, men också ett 32 Mbyte minneskort, hörlurar med fjärrkontroll, ett skyddsfodral, en bärrem och på vissa platser även en demo-UMD.
"Giga Pack" innehöll som namnet antyder ett 1 GB minneskort istället för det på 32 Mbyte. Därutöver inkluderas även allt som finns i Value Pack, ett stativ för vertikal filmvisning och en USB-anslutningskabel.
"Entertainment Pack" innehöll allt som finns i Giga Pack och även en kopia av ATV Offroad Fury: Blazin' Trails och filmen Lords of Dogtown på UMD
Value Pack är det vanligaste paketet.
Åsikt: Även fast DSet är riktigt snyggt kan jag inte kringå det faktum att PSPns skärm är HUGE. Det är nästan som om konsolen gjordes för att kolla på film med! Även fast den lätt blir fettig innehåller PSP paketet mer grejer än DS paketet. Svårt val, mycket svår. Men efter en stunds tänkande måste jag ändå säga...
Homebrew/Piratspel
DS: För att köra homebrew/piratspel på DS måste man köpa ettt såkalat flashkort. Ett flashkort ser ut som villket ds spel som helst förutom att man kan stoppa in ett memory card i kortet. Man kan då föra över spel från datorn till memory cardet och sedan sätta in i flash kortet och börja spela. Homebrew scenen till DS är väldigt liten, få homebrews existerar.
PSP: PSP är en homebrew developers dröm. Inte nog med att homebrew scenen är skitstor, du kan köra alla homebrews/piratspel på en PSP utan modchipp/flashkort. Till och med jag har kunnat fixa ihop en homebrew till PSP, även om den inte var särskilt bra så var det en rolig upplevelse.
Åsikt: Pspn behöver inget modchipp eller liknande för att kunna spela
piratspel, ds behöver det. Lägg till att PSP har en utav de största homebrew scenerna medans Ds inte är hälften så stor.
Spel
DS: Här är kategorin där DS verkligen glänser. Det finns hur många bra spel som helst till ds. No fooling. Animal Crossing: Wild World, Advance Wars: Dual Strike: Mario Kart Ds, Super Mario 64 Ds, Cooking Mama, TLoZ: Phantom Hourglass osv. Mycket bra spel, väldigt få skitspel.
PSP: Klart PSPn största problem är spelen. Var är spelen?
Jag har problem med att hitta över 10 riktigt bra spel till PSP.
No fooling again. Det finns några riktigt bra spel och that's it.
En cool grej som tåls att nämnas är att om man installerar en custom firmware på sitt PSP så kan man spela PS1 spel. Så det förstärker ju PSPs spelbiblotek riktigt mycket då PS1 har hur många bra spel som helst.
Men är det är PS1 Portable? Nej, men man kan fan tro det.
Åsikt: Jag fattar ärligt talat inte vad Sony tänker. Varför finns det inget Crash Bandicoot till PSP tillexempel? Jag har aldrig sett ett så sorligt spel biblotek till en så lovande konsol. Skäms fan.
Vinnare: DS
Problem
DS: Ds har inte så många problem, knappt något nu när jag tänker på det. Pictiochat borde varit online, GBC support och åtminstånde några inbyggda media funktioner hadde varit nice men förutom det gillar jag den stort.
PSP: PSPn har inte heller några stora problem. UMD slog väll inte precis igenom, speciellt eftersom man bara kan ladda ner filmen till ett minneskort och stoppa in det i pspn helt gratis. Psn kan efter längre speltid ge ont i händerna (inget farligt dock) men jag antar att det har fixats till Psp Slim.
Åsikt: Som sagt är det endast minimala problem på båda konsoler och det är ingen mening med att lista någon som vinanre på denna kategori.
Vinnare: - Ingen -
För att summera så är båda dessa konsoler bra på sitt eget sätt.
Psp är en mediamaskin med 90% skitspel medans Ds är en spelkonsol helt utan mediafunktioner men med mycket bra spel.
Dock är de 10% bra PSP spel näst intil mästerliga, så alla spel är inte skit på PSP.
Allt beror på vad du vill ha för sorts maskin.
Grafik och Prestanda - Psp
Funktioner - Psp
Kontroll - Ds
Utseende och Packning - Psp
Homebrew/Piratspel - Psp
Spel - Ds
Problem - Ingen
Om intresse finns skriver jag gärna mer liknande trådar...