Aktuellt datum och tid: 2012-05-19 15:29
Chippa Wii? Handla Wii Chip hos Rejoy.se: Wode Jukebox | Wiikey Fusion | Sunkey Lite | Drivekey | Wiikey 2 | CycloWiz | WiiD Chip | Wiikey Original
Chippa DS? Handla DS Chip hos Rejoy.se: Cyclops iEvolution | R4DS | R4i Gold | Cyclo Evolution | M3 DS Real | M3 DS Real Perfect Bundle | R4 Revolution

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Gurrzoony
 Inläggsrubrik:Bränna Spelbackups och Uppdateringar!
InläggPostat: 2008-03-31 10:19 
Användarvisningsbild
Moderator

Hur man bränner Spelbackups och Uppdaterar Wiikey!

Guiden är skpapad av Gurrzoony

Senast uppdaterad 2008-09-08

Jag citerar Oine, Jones och studio23: "Tänk på att det är olagligt att piratkopiera spel. Denna information är till för att spela backuper av dina egna spel. All information skall betraktas med försiktighet eftersom det är olika medlemmar som svarat och ingen kan betraktas som expert.

Använd informationen på egen risk."

OBS! är det nått som jag har skrivit fel eller bör lägga till så PMa mig eller skriv i tråden så fixar jag till det. :wink:

Här tänkte jag samla lite info om egna erfarenheter hur man går till väga för att få brända skivor att fungera som dom ska på ett wii chippat med wiikey.

När man har chippat sitt wii kan man köra dom flesta brända backuperna av wii spel men för att kunna spela de allra nyaste spelen så krävs att man uppdaterar wii:ets firmware och chippets firmware.

En sak som är Viktig! är att PAL är europeiskt och NTSC är Amerikanskt använd därför alltid PAL uppdateringar till PAL konsoler och NTSC till NTSC konsoler.

-----------------------------------------------------------------------------------

Hur man laddar ner uppdateringarna.

Wii Firmware: För att uppdatera detta så krävs att du har något av följande. Trådlös router, Nintendo wiifi usb adapter eller en LAN adapter till ditt Wii för att kunna köra med nätverks kabel. Läs bruksanvisningen till wii eller kolla på nån tråd om hur man kopplar upp sig med wii tex. Här. Uppdatera gör du genom att aktivera Internet åtkomsten på wii då kommer det automatiskt en fråga (om du inte redan har den senaste uppdateringen). På frågan står nått om vill du uppdatera klicka bara ja och sen är det klart efter en liten stund. Senaste uppdateringen är 3.3E , du ser vilken version du har genom att gå in på följande sätt:

BildBildBild

Chippets Firmware: hur man uppdaterar det beror på vilket chipp man har osv men jag har wiikey och det kan man uppdatera genom att gå in på http://wiikey.cn/ där den senaste firmwaren finns att ladda ner. alla uppdateringar kompletterar de gamla(hittils iaf) så om du vill ha tex 1.9s så behöver du inte ladda ner alla andra och bränna ut dom först. Filerna som är till chippet ligger oftast i en ihop zippad fil som du bara extraherar med winrar eller nått annat liknande program. Då får du fram vad som finns i filen, det ska då finnas en fil som heter nått med PAL.iso och det är den du ska använda dvs. om du har en pal konsol.

-----------------------------------------------------------------------------------

Här är några uppdateringar till chippets firmware:

1.9b: detta är den gamla men den funkar bra ända tills man vill börja lira nya spel t.ex. Super Mario Galaxy.
1.9g: är en beta version (men den funkar perfekt) och ”g” står för ”galaxy” så denna är i stort sätt fixad för dom som vill spela Super Mario Galaxy. Sen finns det en 1.9b recovery disc som återställer chippet om det har hänt något konstigt med nån uppdatering eller liknande.
1.9s: detta är den absolut senaste versionen (jag har testa den och det verkar fungera bra) det står så här om den:
wiikey.cn den officiella wiikey hemsidan skrev:
WiiKey Update 1.9s

Bugs fixed
- Issue with original Super Smash Bros Brawl discs not working fixed
- It should now not be possible to render the chip inoperable by using patched config discs

New features
- DVD update blocker: A new config option to block system updates from DVD. This
prevents the Wii from loading a system update for another region.
- Dev Mode: Remaps drive debug commands from 0xFx to 0x2x

Hur man bränner spelbackups och uppdateringar till chippet:

Det är bara att öppna "Nero Burning rom". Sedan trycker du öppna/open och letar reda på ditt spels/update iso/img fil. Välj en låg hastighet att bränna på och tryck ”burn/bränn”.

annars kan man använda andra img brännar program som tex. imgburn som är ett gratis program.

uppstår problem gör då på detta sätt:
Jag har använt mig av ett annat sätt som sägs ska hjälpa ifall man har problem med avläsningen av skivan, det beskriver jag här nere:

1. Ladda ner 1.9b uppdateringen och 1.3 config filen från wiikey.cn det skall vara en iso eller img fil, finns även torrenter där filerna finns, googla på dom.

2. extrahera filerna in i nån tom mapp på tex. skrivbordet.

3. kopiera "filechop.exe" från 1.3 config mappen in i någon av 1.9b/g eller s uppdaterings mappar (filechop.exe finns inte med i 1.9s config filerna och behövs egentligen inte om man som sagt inte har problem med avläsning av skivorna).

4. Tryck på Start > kör > bläddra.. leta reda på filen 1.9b/g/s då kan det stå nått i stil med det här, beroende på vart du har sparat filerna:"C:\ Documents and Settings\(ditt dator namn)\Skrivbord\(mappen filerna ligger i)\filechop.exe" Skriv vad själva iso filen heter där jag har skrivit ”bootdisc”(se nedan) det är den som gör att allt blir rätt, var noga med mellanslagen och fyll sist men inte minst på det sista (mellanslag)bootdisc.pal.iso(mellanslag)1459978240

Det ska då stå något i stil med detta:
"C:\ Documents and Settings\(ditt dator namn)\Skrivbord\(mappen filerna ligger i)\filechop.exe" bootdisc.pal.iso 1459978240

Tryck ok!

Allt detta krångel görs för att få filen i samma storlek som en gamecube skiva som uppdateringarna måste ligga på, men du behöver inte bränna på en liten GC skiva utan du kan lika gärna ta en vanlig DVD.

5. om allt gått som det ska så har filerna ändrat storlek till ca 1.3gb eller nått i närheten.

6. nu är allt klart för att bränna. Stoppa i en tom skiva helst DVD-R dom funkar bäst, särskilt Verbatrim eller Traxdata enligt andra på forumet.

7. Bränn ner iso filerna på skivor genom Nero, Imgburn eller nått annat program som kan bränna iso/img filer. Jag använder mig av ”Nero7 Ultra edition” och då går jag in i ”Nero burning rom” aplikationen Start-meny>Program>Nero 7 Ultra Edition>data>Nero burning rom. När programmet har läst in den tomma skivan jag har stoppat i så trycker jag på öppna/open letar reda på iso filen och öppnar den, och så ställer jag ner hastigheten på bränningen till de lägsta (i mitt fall med Traxdata skivor 4x), efter detta är det bara att välja "Burn/Bränn".

för configskivan
Gör samma sak med config iso/img filen. Leta först reda på vart den finns sen lägger du till efteråt:

configdisc.pal.iso 1459978240

om den nu heter (configdisc) i ditt fall!

Vad man Gör efter att man har Bränt uppdaterings skivorna!

1. Stoppa i skivan i ditt Wii. 1.9b/g/s

2. Tryck på gamecube loggan i spel rutan (wiimenyn) sedan trycker du start.
Bild

3. Använd en GameCube kontroll som du har stoppat i wii:et (A knappen) eller så kan du använda reset knappen på wii:ets front om du inte har en kontroll.

4. Tryck för att analysera om det går att installera uppdateringen.

5. Tryck A/Reset igen när analysen är klar för att göra själva uppdateringen. :wink:

När uppdateringen är klar!

Då är det bara att köra in spel och spela men om du vill spela NTSC spel eller spel från nån annan region så måste du använda config skivan och ställa in chippet på "region owerride". Men OBS uppdatera aldrig en PAL(europeisk) konsol med ett NTSC spel utan att ha använt nått program som tar bort uppdateringen som t.ex. Brick Blocker.

//Hoppas ni får användning av guiden mvh Gurrzoony! :D

Senast redigerad av Gurrzoony 2008-09-08 19:54, redigerad totalt 23 gånger.

molle34
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-31 19:17 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Excellento!

else if $ban echo "You has been kicked"
?>

kevv
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-01 17:42 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Nice :D

Gurrzoony
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-01 23:04 
Användarvisningsbild
Moderator

En fråga jag ställer er är: Går det att bränna updateringarna utan att göra detta med fileshoppning? har hört det nån stans iaf men är inte säker.. har inte testat heller för det har funkat hur bra som helst med alla mina uppdateringar. verkar ju lite onödigt isånt fall allt som har med fileshoppa att göra..

Kwanda
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-02 14:39 
Pratsam

Fan... detta verkar krångligt. Jag chippade mitt wii för en vecka sen och jag har 0 erfarenhet när det gäller detta. Kan jag se på något sätt vilken version mitt chipp är eller?

Gurrzoony
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-02 15:12 
Användarvisningsbild
Moderator

Kwanda skrev:
Fan... detta verkar krångligt. Jag chippade mitt wii för en vecka sen och jag har 0 erfarenhet när det gäller detta. Kan jag se på något sätt vilken version mitt chipp är eller?

Ne tror inte det är så lätt att kolla upp det men ladda ner senaste updaten och bränn ut den. Uppdatera sedan med den skivan så vet du ju vilken version du har. :wink: Senaste versionen är 1.9s lägg in filechop.exe i samma mapp som du har 1.9s iso filen! filechop.exe kan du hitta bla i config filerna 1.3 sedan följer du mina instruktioner bara.

Kwanda
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-02 18:11 
Pratsam

Vad skall man använda för skivor när man bränner? Vanliga DVD-skivor? Känns lite onödigt att slösa sånna ifall grejerna bara tar nåra mb stycket...

Öhm.. Jag hittar ingen filechop-fil i mappen, hr skall jag göra? Jag har extraherat båda mapparna i en tom mapp och det kommer ingen fil med /g/s eller va det var..

Gurrzoony
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-02 22:42 
Användarvisningsbild
Moderator

tanka den här 1.3 config så följer filechop med: http://wiiforumet.se/wiikey-wii-config-uppdaterings-filer-vt1798.html

studio23
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-02 23:11 
Användarvisningsbild
Moderator

jag har bränt allt utan nåt filechoping >< så det e lungt

http://www.youtube.com/user/ctrlaltelitebloggen

http://www.ctrlaltelite.se

Gurrzoony
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-03 16:06 
Användarvisningsbild
Moderator

studio23 skrev:
jag har bränt allt utan nåt filechoping >< så det e lungt

aa jag hörde en kompis som också hade gjort det, så jag tror det stämmer.. men varför ska man då filechopa överhuvudtaget? är det för att få filen lika stor som en GC skiva och att wii:et läser av den bättre då? för jag såg att det var nån som hade haft problem att bränna config och uppdaterings skivor och att han då hade testat att filechopa som nån annan föreslog och det hade då funkat utan några problem. Så jag vet inte vad jag ska tro riktigt.. :lol: jag gör lite ändringar i guiden. Tack för tipset :wink:

Rullis
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-04 19:04 
Tystlåten

Funkade perfekt att bränna o fixa osv med filechoping för mig :9

Har dock ett litet problem atm (Se min nya tråd)

Jenli89
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-06 19:46 
Pratglad

Mkt bra, har inte hittat ngn vettig "How-to" guide för detta, Alla tiders! ;)

Quixton
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-07 07:21 
Användarvisningsbild
Spränger Ljudvallen

Lägg till att man kan uppdatera wiis firmware genom en skiva också, sedan vilka skivor som bär vilka uppdateringar.

Gurrzoony
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-07 10:25 
Användarvisningsbild
Moderator

Quixton skrev:
Lägg till att man kan uppdatera wiis firmware genom en skiva också, sedan vilka skivor som bär vilka uppdateringar.

Har du eller nån annan någon länk så jag kan lägga till vilka spel som har vilka uppdateringar? för jag har letat och sökt som en tok på google utan nått riktigt resultat vore bra med nån slags lista där alla spel står med och efter spelen står vilken uppdatering dom har.. för de var så du "Quixton" menade va?

finns dock en tråd som tar upp just de du menar, men det verkar inte ha skrivits så mycket vettigt där dessvärre:
http://wiiforumet.se/vilka-spel-uppdaterar-till-3-2e-vt2616.html

r_o_n
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-04-18 07:29 
Användarvisningsbild
En Fis i Rymden

Jag har dragit ner några spel och de heter .wii istället för .iso Försökte bara att döpa om dem till .iso men det gillade inte mitt brännarprogram, dvd decrypter.

Någon?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 87 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]